برگزاری جلسه هم اندیشی تدوین سند راهبردی آموزشهای مهارتی استان سیستان و بلوچستان در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای

جلسه هم اندیشی تدوین سند راهبردی آموزشهای مهارتی استان سیستان و بلوچستان در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای ستان سیستان وبلوچستان؛ محمد جهانتیغی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان از برگزاری جلسه هم اندیشی تدوین سند راهبردی آموزشهای مهارتی با حضور سالارزهی رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان، محمدکردی معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان ، فریدون فر معاون آموزشی و دانشجویی دانشکده فنی و حرفه ای باهنر ، احمد پیفه معاون پارک علم و فناوری و جلیل شهریاری معاون آموزش ،پژوهش و برنامه ریزی خبر داد .

جهانتیغی افزود : تدوین سند راهبردی آموزشهای مهارتی به دنبال احساس نیازی که در استان در خصوص مبحث اشتغال و به درخواست استاندار پس از مصوبه شورای معاونین وزارت تعاون در راستای برنامه ششم توسعه استان تدوین و برنامه ریزی شده است .

وی تصریح کرد : بر اساس آمایش سرزمین استان به ۵ قطب برای ارائه آموزشهای مهارتی ازجمله ۱-منطقه سیستان (زابل ، زهک ، هیرمند،هامون ،نیمروز)۲- منطقه مرکزی (زاهدان ، خاش، میرجاوه )۳- منطقه جنوب شرقی (سراوان ، سیب سوران ،مهرستان ) ۴- منطقه جنوبی (ایرانشهر ، سرباز،نیکشهر، دلگان، فنوج ، قصرقند)۵-منطقه ساحلی (چابهار، کنارک )تقسیم بندی شده است .

جهانتیغی ادامه داد : ملاک های این قطب بندی شامل شراط اقلیمی ، جغرافیایی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ،مشاغل غالب ، زیرساخت های موجود و جدید و ظرفیت های عمده است .

رئیس دانشگاه علمی کاربردی نیز در این نشست بیان داشت : برای پیش برد عملیاتی برنامه های سند جامع مهارت آموزی استان پروژه محوری و اجرای برنامه هابه صورت تیمی و شبکه ای بهترین راهکار ممکن است .

سالارزهی خاطرنشان کرد : در حال حاضر دوری از مرکز و عدم پیوند ساختار اقتصادی بازار استان با بازار منطقه ای و ملی مهمترین مشکل پیش روی کارآفرینان است و برای حل آن نیازمند اتخاذ تمهیدات بزرگی هستیم که با هم افزایی مسئولان اجرایی ممکن است .

وی اذعان داشت : طرح روستاهای کارآفرین و مهارت گرا ،گزینش روستاهایی که از لحاظ مهارتی پیشرو هستند همچنین اردوهای جهادی مهارتی ،محله کارآفرین و مدرسه کار آفرین و مهارت گرا از جمله طرح های پیشنهادی ما برای عملیاتی شده سند جامع مهارت آموزی استان است .

سالارزهی همچنین گفت : محتوای تئوریک آموزشهای دانشگاه ها با نیازهای واقعی بازار کار فاصله زیادی دارد و ضروری است تا دانشجویان را از مدرک گرایی و حافظه محور بودن به مهارت آموزی سوق دهیم چرا که مهارت مهمتر از مدرک است .

محمدکردی معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت : گرایش هایی که بر معیشت مردم تاثیرگذار است بسیار ماندگار خواهد بود و تدوین چنین سندی که منجر به اشتغال جوانان شود و بستر ساز درآمد زایی افراد باشد در اذهان به یادگار میماند و عملیاتی است .

احمد پیفه معاون پارک علم و فناوری نیز از حمایت ویژه پارک علم و فناوری از طرح های اشتغال زا و مولد و نیز تربیت افراد کارآفرین و برنامه های جامع ایده پردازی در پنج حوزه تخصصی خبر داد .