معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تأکید کرد:ارائه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای براساس نیاز بازار کار منطقه ای

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دیدار با مربیان آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران بر ارائه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای براساس نیاز بازار کار منطقه ای تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مازندران، دکتر سلیمان پاک سرشت، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این دیدار که با حضور مدیران کل ستادی، روسای مراکز، نمایندگان آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای و مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای این استان برگزار شد، استان مازندران را استانی پیشرو و موفق در ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای دانست و موفقیت پی‌درپی این اداره کل در مسابقات ملی مهارت را شاهد این ادعا عنوان کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به لزوم ارتباطات بیرونی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: حیاط یک سیستم بستگی به ارتباط درست، به روز و موثری با محیط بیرون دارد و با گذشت ۴۰ سال از انقلاب و همگام با آن، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به بلوغ و پختگی لازم در این زمینه رسیده است و درک کاملی از شرایط پیش رو در جامعه دارد.

وی در تشریح اینکه محیط پیرامونی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور چه جنبه‌هایی را شامل می‌شود اظهار داشت: محیط‌های صنعت و صنوف، محیط آموزشی، جامعه، دولت و نهادهای دولتی ازجمله محیط‌های است که سازمان باید برای پویایی و ثمربخشی بیشتر با آن ارتباط موثری داشته باشد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: خوشبختانه جامعه به ‌ضرورت آموزش‌های مهارتی پی برده است و این فرصت تاریخی است که باید از آن نهایت بهره را ببریم.

وی به روابط عمومی‌ها و همکاران سازمان تأکید کرد:باید به جامعه بگوییم نیاز مهارت و فقر مهارتی جدی است و فقر مهارت نسلی جامعه را تهدید می‌کند و باید با برنامه‌ریزی دقیق و درست آنان را از فعالیت‌ها، توانایی‌ها سازمان آگاه کنیم.

دکتر پاک سرشت مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای را دروازه‌بانان این سازمان در ارتباط با محیط بیرون دانست و افزود: برگزاری چنین جلساتی با مربیان آموزشی استان‌ها به این جهت است که مربیان کسانی هستند که در عینی‌ترین بخش سازمان، با صنایع، صنوف و نیازهای آموزشی جامعه در ارتباط هستند.

وی با تأکید بر تفکر آموزش‌های منطقه‌ای و محلی تصریح کرد: هرکدام از ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای در مناطق باید نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را ایفا کنند و همچون سازمان نیازسنجی، برنامه‌ریزی آموزشی کنند و روش‌های ارتباط با محیط بیرون و تجهیز کارگاه‌ها را تعیین کنند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور این رویکرد را از برنامه‌های این سازمان در سال ۹۷ دانست و ادامه داد: هر استان در کشور به ‌واسطه یک مزیت به یک مرکز ویژه تبدیل می‌شود که در این صورت می‌توانیم ۳۱ مرکز ویژه داشته باشیم.

وی همچنین تقسیم استان‌ها با رویکرد تفکر محلی و منطقه‌ای در مناطق هفت‌گانه و تشکیل کمیته‌های مربیان، آموزشگاه‌های آزاد، آزمون و… را از برنامه‌های دیگر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سال ۹۷ عنوان کرد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تأکید کرد: در ارائه آموزش‌های مهارتی باید بر ۳ اصل هدفمند بودن آموزش‌ها، فعالانه بودن و اثربخشی این آموزش‌ها توجه کرد.

شایان‌ذکر است، در این نشست هم‌اندیشی پیش از سخنان رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای، روسای مراکز آموزشی و نمایندگان آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای نظرات خود را در مورد مشکلات و چالش‌های سازمان مطرح کردند و به ارائه راهکارها و پیشنهادهای لازم در این خصوص پرداختند.