درباره حراست

تعریف حراست

  • حراست در لغت به معنای پاستداری و مراقبت کردن می باشد. از لحاظ عرف اداری، حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر حفظ و حراست از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد.
  • اداره حراست به منظور حفظ اصول و تعمیق ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد نظم و انسجام در اداره تشکیلات سازمانی آموزش فنی و حرفه ای فعالیت می کند تا ضمن ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب، هر گونه انحراف و تخلف را در امور اجرایی کشف نموده و گزارش ها و رهنمودهای لازم را در این زمینه به مراجع ذیصلاح ارسال کند.
  • حراست یعنی:
  • بازوی مدیریت
  • از زمان جلو بودن
  • شناسایی چالش ها
  • پیش بینی
  • پیشگیری
  • ایثارگری
  • اقتدار
  • تدبیر
  • مشاوری امین
  • حامی ولایت فقیه
  • چشم مدیریت
  • اشرافیت
  • نظارت
  • حفاظت اسناد

رویکردهای حراست وظیفه مدار

  • نهادی قانون مند، مسئول و پاسخگو در مقابل تمامی اعمال و رفتار خود می باشد.
  • دارای نگاهی کلان، برنامه ای، دلسوزانه و آگاهی دهنده می باشد.
  • حفظ اسرار و آبروی همکاران را از اصلی ترین وظایف خود می داند.
  • کارکنان، کارشناسان، مدیران و مربیان را گران بهاترین ثروت جامعه می داند.
  • تفتیش عقاید و بازجویی افراد در حراست را ممنوع می داند.
  • تشخیص صحت و سقم گزارش های واصله را گام اول در اظهار نظر می داند.
  • شتاب در قضاوت را باعث تباهی حق می داند.
  • نفس انتقاد و پرسش را قدر می نهد و منتقد و پرسشگر را ارج می گذارد.
  • اصل بر اعتماد و برائت است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.
  • حریم زندگی خصوصی افراد را محترم می شمارد.
  • محیط را برای متخلفان نا امن می نماید.
  • خدمتگزار بی ادعای همکاران می باشد.

 

وظایف دفتر حراست

  • حفاظت پرسنلی
  • حفاظت اسناد
  • حفاظت فیزیکی
  • حفاظت IT